‘Intelligentie’ in historisch perspectief

gepubliceerd maart 2020 in Van Twaalf tot Achttien
https://www.van12tot18.nl/intelligentie-in-historisch-perspectief,
zie daar het volledige artikel (vrij toegankelijk).

”[…] Intelligentie”, zegt een andere leerkracht, ”is aangeboren. Wij proberen er bij een kind uit te halen wat er in zit, maar meer dan dat lukt niet. Een Trabant kan ook niet tegen die Formule 1-wagen op.” Uit: ‘Gewoon les’ is vaak te moeilijk, Mieke de Waal, Volkskrant 9 april 1997

‘Intelligentie’ bestaat niet. Het is de verzamelnaam voor tal van cognitieve vermogens zoals die in intelligentietests aan de orde zijn. Zoals kennis het resultaat is van (o.a.) onderwijs, is intelligentie dat ook, maar dan als een meer abstract resultaat van (o.a.) onderwijs.

Intelligentie en IQ
Intelligentie groeit met ieder jaar extra onderwijs. “Intelligence test scores and educational duration are positively correlated”, zeggen Stuart & Tucker-Drob. (https://psyarxiv.com/kymhp). Die jaarlijkse groei verbaast ons misschien. Dat kan komen omdat we denken dat IQ, het intelligentiequotiënt, hetzelfde is als intelligentie, maar dat is een misverstand.

Lees verder op de website van Van Twaalf tot Achttien:
Herblogd van https://www.van12tot18.nl/intelligentie-in-historisch-perspectief

Advertisement

One thought on “‘Intelligentie’ in historisch perspectief

  1. Pingback: Kunnen eindtoetsen (voorheen de ‘citotoets’) valide zijn? | Fair schooling & assessment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s