Op weg naar eerlijk onderwijs.

Kansen bieden, niet wegnemen.

herblogd van de tekst op het vrij toegankelijke http://www.van12tot18.nl/op-weg-naar-eerlijk-onderwijs op de website van VanTwaalfTotAchttien, met dank aan Renske Valk.

 

Inspectie en vele anderen gaan uit van het idee van gelijke kansen bij gelijk talent of gelijke score op een eindtoets basisonderwijs. Een probleem is dat dit stilzwijgend veronderstelt dat talenten vastliggen, dus erfelijk bepaald zijn, en dat onderwijs daar weinig aan kan doen. Dat is in strijd met de feiten: talenten zijn tenminste deels door de omgeving bepaald. Het is daarom beter over eerlijke kansen te spreken, en over eerlijk onderwijs dat in beginsel voor iedereen gelijk is ongeacht van huis uit meegebrachte talenten.

Lees verder in Van Twaalf tot Achttien, september 2018.  http://van12tot18.nl/op-weg-naar-eerlijk-onderwijs.

Barshaw, Jill (June 27, 2016). Is it better to teach pure math instead of applied math? OECD study of 64 countries and regions finds significant rich-poor divide on math instruction. The Hechinger Report. goo.gl/zLcP8p

Borsboom, Denny, & Lisa D. Wijsen (2017). Psychology’s atomic bomb. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 24, 440-446. goo.gl/cZUTdg

Bosman, Anna. M. T. (2015). Zo leer je alle kinderen rekenen. Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 54, 413-424. Pdf hier ophalen www.annabosman.eu

Doornbos, Klaas (1971). Geboortemaand en schoolsucces. Proefschrift.

Flynn, James R. (2015) The March of Reason: What Was Hidden in Our Genes. In: Goldstein S., Princiotta D., Naglieri J. (Eds.) Handbook of Intelligence. New York, NY: Springer. (Section: Darwin and the “scum worthy”) goo.gl/vRnMGV

Galton, Francis (1869/1892 2nd/2000). Hereditary genius. An inquiry into its laws and consequences. London: Julian Friedman Publishers. Free: goo.gl/93ULqi

Jarvin, Linda, & Sternberg, Robert J. (2003). Alfred Binet’s contributions as a paradigm for impact in psychology. Chapter 3 in Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. (Eds.) (2003). Educational psychology: A century of contributions. Erlbaum. Google Books: goo.gl/Wn2kQa

Meijnen, Wim (2013). Opstaan tegen zittenblijven. Om moe van te worden. Pedagogische Studiën, 90, 89-96. goo.gl/Ej4nwp

Raven, John (2000). The Raven’s Progressive Matrices: Change and Stability over Culture and Time. Cognitive Psychology, 4, 1-48. goo.gl/XFYEYd

Vroon, Piet (1984 2e). Intelligentie, Over de mythe van het meten en de politieke, sociale en onderwijskundige gevolgen. Ambo. Aantekeningen: goo.gl/pqisDF

Young, Michael (1958). The rise of the meritocracy 1870 – 2033. An essay on education and equality. Thames and Hudson. goo.gl/oTuNPy

—————————————————————————————————————————————

Lees verder in Van Twaalf tot Achttien, september 2018.  http://van12tot18.nl/op-weg-naar-eerlijk-onderwijs.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s